Rytmy v dějinách a starobabylonský kalendář
Emil Páleš
Historické pozadí
Babylonskému panteonu dominovalo sedmibožství, sedmice bohů, které ztotožňovali se sedmi tělesy sluneční soustavy pozorovatelnými volným okem. Sín, Nabu, Inanna, Šamaš, Nergal, Marduk a Ningirsu byli duchovními inteligencemi Měsíce, Merkura, Venuše, Slunce, Marsu, Jupitera a Saturna. Tito bohové měli podle představ babylonské astrologie rozdělenu i vládu nad jednotlivými stupni zvěrokruhu, jehož dělení na 360 stupňů pochází taktéž z Mezopotámie. Protože jarní bod se vlivem precesního pohybu zemské osy posune o jeden obloukový stupeň za 72 let, ukazuje jako jakási ručička světových hodin každých 72 let na jiný obloukový stupeň nebeské klenby.
Bůh, k jehož domu na obloze se přikláněla zemská osa, byl vládnoucím duchem času. Každých 72 let tedy vládl jako duch času jiný ze sedmi bohů. Za 7 x 72 = 504 let se vystřídal celý kruh bohů, takže vždy po 504 letech přišlo na řadu totéž božstvo. 72 let představuje platónský den, 504 let platónský týden. Na této koncepci byl založen posvátný kalendář babylonských kněží. Když v roce 747 př. n. l. nastoupil na trůn babylonský král Nabú-násir, nechali rozbít hliněné tabulky na znamení, že začíná nový věk, věk Berana. Menším duchem času, který ovládá (odzadu) první stupeň Berana, se tehdy stal Šamaš, Slunce. Po něm následovali Nergal, Marduk, Ningirsu, Sín, Nabu, Inanna, Šamaš… atd.
Cíl
Prověřit, zda starobabylonskému kalendáři odpovídají nějaké skutečné rytmy v dějinách. Budeme zkoumat tři ze sedmi babylonských božstev: Ningirsu, mezopotámský Saturn, byl městským ochranným božstvem Lagaše, kde se soustřeďovali vynikající dějepisci. Nabu, bůh planety Merkur, byl patronem lékařství a měl svatyni v Borsippe. Inannu, Venuši, bohyni lásky, vášně a krásných umění uctívali v Uruku. Jim připisovaná období jsou následující (uvádíme středy příslušných 72letých období):
Ningirsu Saturn 27°, 20°, 13°, 6° ^ rok -495, 9, 513, 1017
Nabu Merkur 25°, 18°, 11°, 4° ^ rok -351, 153, 657, 1161
Inanna Venuše 24°, 17°, 10°, 3° ^ rok -279, 225, 729, 1233
Údaje
Analyzovali jsme soubor 229 slavných básníků (57 arabských, 40 perských, 78 čínských, 54 japonských) žijících mezi lety 1200 př. n. l. až 1900 n. l. Dále soubor 72 slavných dějepisců (46 řecko-římských, 26 čínských) a 70 slavných lékařů (44 řecko-římských, 18 čínských, 8 indických) žijících mezi lety 700 př. n. l a 1400 n. l. Seznamy slavných osobností jsme čerpali z Kroeberovy knihy Konfigurace kulturního růstu (1969). Je to jedna z nejobsáhlejších a nejuznávanějších studií v této oblasti. Kroeber rovněž kvalitativně ohodnotil stupeň významnosti každého génia – ti nejlepší z nejlepších, jako Hippokrates, Herodotos, Homér byli označeni hvězdičkou. To jsme vzali v úvahu tak, že hvězdičkou označení géniové se počítali za dva. Výsledkem bylo bodování, které vyjadřovalo rozsah tvořivých aktivit v daném odvětví zvlášť pro každé půlstoletí.
Metoda
Použili jsme Fisherův periodogram, aby hledal „naslepo“ nějaké významné délky period T. V druhém kroku jsme použili Halbergův kosinor na testování přítomnosti jedné dominantní periody τ (řecké písmeno tau). Ta byla vybrána s ohledem na výsledek periodogramu. Výsledky předkládáme jako bodové odhady parametrů s intervaly jejich 95% spolehlivosti a v podobě grafů.
Výsledky
Periodogram zjistil v každém souboru přítomnost jediné dominantní periody, která byla statisticky významná. Délka periody se pohybovala ve všech třech případech kolem 500 let:
OBOR |
DÉLKA PERIODY |
PRAVDĚPODOBNOST |
dějepis |
495 |
p< 0.04 |
medicína |
538 |
p < 0.01 |
poezie |
460 |
p < 0.03 |
průměr |
498 |
|
předpověď |
504 |
|
Z tohoto důvodu jsme zvolili 500letou periodu pro výpočet kosinoru. Byla signifikantní ve všech třech případech (p < 0.05) a vysoce signifikantní v případě medicíny a dějepisu (p < 0.001). První kulminace (akrofáze) odhadovaného skóre dějepisců po začátku letopočtu byla zjištěna kolem roku 42, lékařů kolem roku 153 a básníků kolem roku 201. Sousední kulminace se nacházejí ve vzdálenosti násobků 500leté periody směrem dopředu i dozadu.
OBOR |
ZJIŠTĚNÁ AKROFÁZE |
PŘEDPOKL. AKROFÁZE |
CHYBA |
PRAVDĚPODOB. |
dějepis |
42 |
9 |
+33 |
p< 0.001 |
medicína |
153 |
153 |
0 |
p < 0.001 |
poezie |
201 |
225 |
-24 |
p < 0.05 |
průměr |
|
|
+3 |
|
Diskuse a závěr
Můžeme konstatovat, že posvátný kalendář babylonských kněží se empiricky potvrdil. A to aspoň částečně: pro antický a čínský dějepis, antickou, čínskou a indickou medicínu a pro dějiny arabské, perské, čínské a japonské poezie. Sociokulturní dynamiku v uvedených oblastech a zemích lze opravdu nejlépe aproximovat přibližně 500letou periodickou funkcí. Vynikající dějepisci se objevovali v obdobích tradičně připisovaných Ningirsuovi, velcí lékaři v obdobích patrona medicíny Nabuha. A vlny špičkové poezie se vracely pravidelně každých 500 let v obdobích bohyně lásky, Inanny, Venuše. Naše inferenční statistická analýza identifikovala tento starý babylonský rytmus s překvapující přesností: v odhadu délky periody s chybou pouze 6 let a v odhadu akrofází se odchýlila pouze o 3 roky oproti očekávání.
Uvědomme si, že tyto dějinné rytmy jsou nejen samy o sobě statisticky vysoce významné, ale navíc jsou i potvrzením predikce staré přinejmenším tři tisíce let. Babylonské kněžstvo vědělo o příchodu velkých kulturních vln dávno předtím, než se odehrály. Je to další důvod k tomu, abychom přehodnotili náš vztah k mýtům. Často jde o poznatky v obrazné podobě, které musely být výsledkem zkušenosti, a ne čiré fantazie nebo neopodstatněných spekulací.
Jaké jsou příčiny této periodicity zůstává otevřenou otázkou na diskusi. Její příčiny nelze hledat jen ve vnitřní dynamice daných kulturních těles. V jiných našich pracích (Páleš & Mikulecký, 2002a, 2002b, 2003) jsme totiž ukázali, že tento rytmus existuje i v kulturách, které jsou navzájem izolované, a odehrává se synchronně. Mělo by jít spíše o nějaký globální, celozemský nebo kosmický faktor. Těžko si však představit, že by nějaké fyzikální pole (například periodické výkyvy geomagnetického indexu nebo sluneční aktivity) mohlo mít takové kvalitativně diferencované účinky na sociokulturní sféru, aby v jednom období podněcovalo rozkvět poezie a jindy zase rozkvět dějepisectví či medicíny. Ve své monografii na toto téma (Páleš, 2001) jsme podpořili hypotézu C. G. Junga, podle níž se v kolektivním nevědomí lidstva odehrává dlouhodobé pravidelné střídání duševních dominant, archetypů, a to se navenek projevuje ve střídání náboženských kultů, filozofických směrů, uměleckých stylů a sociálních struktur.
Kroeber A. L. (1969): Configurations of Culture Growth. University of California, Berkeley.
Páleš E. (2001): Angelológia dejín. Paralelné a periodické javy v dejinách. Sophia, Bratislava.
Páleš E., Mikulecký M. sen. (2002a): Periodický výskyt veľkých lekárov v dejinách starého Grécka, Indie a Číny. 23. seminář Člověk ve svém pozemském a kosmickém prostředí, Úpice, 21. – 23. květen 2002.
Páleš E., Mikulecký M. sen. (2002b): Periodic Emergence of Great Poets in the History of Arabia & Persia, China and Japan. The 5th International Symposiumof Chronobiology and Chronomedicine, Guilin, China, October 14-21, 2002.
Páleš E., Mikulecký M. sen. (2003): 500-ročný rytmus v dejinách starogréckeho, rímskeho a čínskeho dejepisectva. Acta historica posoniensia, FiF UK, Bratislava.
Fisher R. A. (1929): Test of significance in harmonic analysis. Proceedings of the Royal Society, London, Ser. A, vol. 125, 1929, p. 54-59.
Bingham Ch., Arbogast B., Cornélissen G. G., Lee J. K., Halberg F. (1982): Inferential statistical methods for estimating and comparing cosinor parameters. Chronobiologia, vol. 9, p. 397-439.
(23. seminář Člověk v jeho zemském a kosmickém prostředí, Úpice, Česká republika, 21. – 23. května 2002)